Farmwork

16 april 2015 - Toowoomba, Australië

Dinsdag de 24e was het tijd om Melbourne te verlaten en vloog ik vanaf Melbourne naar Brisbane en nam daar de bus naar mijn farmwork. Dit is 300 km noordwest vanaf Brisbane, in een dorp genaamd Chinchilla, QLD. Ik kwam daar rond 5 uur s’avonds aan en werd opgehaald door de moeder van het gezin waar ik in ga werken. De moeder is Monique en de vader is Simon, ik ga voor hun twee dochtertjes zorgen als hun au-pair. De meisjes zijn 5 jaar, Stella en 8 jaar, Amity. Monique en Simon hebben drie boerderijen, met mungbeans en koeien, waardoor zij mijn tweede jaars visum kunnen aftekenen. Na het ophalen van de kinderen bij een vriendin, zijn we naar het huis gegaan. Dit is een mooi afgelegen huis op hun land, omringd door drooggras met wilde emoes en hun paarden erop. Naast hun tien paarden, hebben ze ook vier honden (Tank, Maisie, Punkie en Jack) en twee katten (W-cat en Mushy cat) rondlopen. Het huis is gelijkvloers met vier slaapkamers, twee badkamers, eetkamer, loungeroom en speelkamer. Rondom het huis ligt een grote veranda met buitenkeukens en loungebanken. Op de veranda aan de achterkant van het huis staat een jacuzzi en achter de veranda is een vuurpit.

Tijdens de eerste week heeft Monique me de school van de kinderen laten zien en hoe ik moet rijden om ze weg te brengen, mochten ze de bus missen. Er is een schoolbus die ze elke ochtend om 8 uur ophaalt bij de poort van hun land en ze daar elke middag na school om half vier weer terug brengt. Ik moet de kinderen in de ochtend klaar maken voor school en ze naar de bus brengen met de jeep of buggy en ze opvangen na school tot ze naar bed gaan. Daarnaast moet ik het huis schoon maken, boodschappen doen en koken. In het weekend zijn we naar hun ander huis gegaan, waar ze over een maand naartoe willen verhuizen. Dit is ongeveer 15 minuten rijden en is aan de andere kant van het dorp. Dit huis staat op een groot stuk land dat van hun is, met een tennis court en een boerderij erop, de schuren met boerderij wagens en een groot meer. In dit meer hebben ze allemaal opblaas dingen liggen voor de kinderen en een jetski. Beide dagen in het weekend zijn we naar het meer gegaan, om te gaan jetskiën, tuben en kneeboarden. Dit is ontzettend gaaf!

De week daarop zijn we op vakantie gegaan haha, naar de kust. Dit is zo’n zes uur rijden van hun huis en hebben we de jetski meegenomen. Aan de kust hebben ze een jacht, waar we de hele week op zijn gebleven. Hierdoor konden we naar verschillende stranden varen, om te vissen en jetskiën, zwemmen kan eigenlijk nergens door de vele haaien. We zijn wel een paar dagen naar een Resort gegaan. Dit is een speciaal resort voor mensen met een jacht, want je kan op geen andere manier bij het eiland komen. Hier zijn super leuke huisjes te huur, of je blijft in de haven in je jacht slapen, wat wij deden. Maar we konden wel gewoon gebruik maken van alle faciliteiten, dus zijn we dagen gaan zwemmen in het zwembad. Op de terug weg naar huis zijn we weer onderweg in een motel blijven slapen, voor we de volgende dag weer thuis waren.

Na deze vakantie heb ik wel gemerkt dat de ouders erg veel drinken, zelfs helemaal laveloos zijn voor de kinderen.. En dan ook ruzie maken met elkaar, zonder rekening te houden met de kinderen. Toen we thuis waren ging dit ook gewoon door, en blijkt dat ze ook drinken terwijl ze aan het rijden zijn. Gewoon een bierflesje in het hand terwijl ze achter het stuur zitten. S’avonds gingen we wel eens op ‘jacht’, in de jeep in het donker door het hoge gras, op zoek naar kangoeroes. Gelukkig hebben we ze niet gevonden haha, ik wilde wel mee om te zien hoe het gaat maar ik vind het toch zielig om een kangoeroe neer te schieten. Naast deze jacht gingen we ook wel de koeien binnen halen, haha dat leek ook wel op een jacht. De moeder ging met de meisjes op hun paarden de koeien musteren, ik ging samen met de vader in een buggy en de hond achter de honden aan racen haha. Door het hoge gras, zo hard als de buggy kon raceten we om de koeien heen en wanneer er eentje ontsnapte stuurde hij de hond erop af. Erg leuk om te hebben meegemaakt.

Maar na drie weken werd het me wel duidelijk dat deze familie veel problemen had, waar ik me niet in wilde begeven. Dus heb ik besloten dat drie maanden daar blijven het niet waard is, maar dat ik mijn jaar leuk af wil ronden, dan maar geen tweede jaars visum. Er zijn nog zoveel landen die ik wil zien! Dus heb ik ontslag genomen en heb ik weer afgesproken met een vriend om te gaan reizen om uiteindelijk weer naar Sydney, Manly te gaan en daar te gaan werken!