STRAY#3

16 februari 2015 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Na een paar dagen Queenstown hebben we ons weer ingecheckt in de bus en zijn we de Zuiderloep gaan doen. De bus reed eerst naar Te Anau, waar Bluey de weg niet wist en per ongeluk een paar keer in z’n headset zei dat hij maar gokte waar hij heen ging haha, daarom is zijn bijnaam ook wel Dora (the Explorer). Te Anau is een dorp waar we boodschappen konden doen en tickets kopen voor cruises die we wilden doen. Ik was geïnteresseerd in een grote hike van Te Anau naar Milford Sound, de Milford Track, maar helaas moet je die minimaal een half jaar van tevoren boeken om te kunnen lopen! Dus zijn we verder met de bus naar Milford Sound gereden, alleen de weg daar naartoe is al geweldig. Door de vallei met ontzettend hoge bergen om je heen met sneeuw erop, terwijl het harstikke warm is, en groen overal om je heen. Op een gegeven moment loopt de vallei dood tegen een berg, daar hebben ze nu een tunnel gemaakt zodat je niet meer om hoeft te rijden, dit is een lange pikzwarte tunnel voor een richtingsverkeer tegelijk. Dus moesten we even wachten totdat alle auto’s vanaf de andere kant erdoor heen waren, dus zijn we even uitgestapt en vonden we een Kea op de parkeerplaatsen! Dit is de enigste bergpapegaai ter wereld, en is ontzettend groot en heel nieuwsgierig. Hij is nergens bang voor en loopt zo naar tassen die op de grond staan om voor eten te zoeken. Ze staan er bekend om, om de rubbers van je auto af te trekken haha. Eenmaal door de tunnel en de vallei aan de andere kant, kwamen we bij de Milford Sound Cruise aan. Dit was een cruise van anderhalf uur die ons door Milford Sound vaart en ons informatie geeft. Hier voel je je zo klein, de bergen zijn ontzettend hoog overal om je heen. Er was een waterval in de verte te zien, die klein leek maar als je goed keek dan zag je een wit puntje onder aan de waterval, dat was een boot even groot als wij op zaten! Haha, toen we dichterbij kwamen bleek dat het een erg hoge watervalwas. We zijn met de cruise helemaal naar de Tasmaanse Zee gevaren voor we omkeerden en weer terug gingen. Onderweg kwamen we ook nog zeeleeuwen tegen die op de rotsen lagen te slapen. Na de geweldige cruise zijn we doorgereden naar onze slaapplek voor de nacht. Dit was een afgelegen chalet park, Gunns Camp. Hier waren allemaal kleine chalets voor 6 personen met een eigen openhaardje erin om ons warm te houden en voor licht, aangezien we geen elektriciteit hadden. Hier hebben we met z’n allen gebarbecued en spelletjes gespeeld voor het donker werd en we glowworms gingen zoeken en naar de sterren kijken. Super mooi, in the middle of nowhere.

De volgende dag bracht de bus ons naar Invercargill, de meest zuidelijk stad ter wereld. Hier is vrij weinig te doen, dus had je de optie om met de ferry naar Stewart Island te gaan. Stewart Island is de derde en kleinste eiland van Nieuw Zeeland, dat bekend staat om de wildlife. Daar wilden wij wel graag naartoe, dus zijn we, ik, Mark, Sophia, Nick en Emily daarheen gegaan voor de nacht. We hebben samen eten gemaakt in het hostel en daarna op weg gegaan om wildlife te spotten. Eerst zijn we naar de haven gegaan waar de pinguins bij zonsondergang het land op komen. Hier hebben we een paar Blauwe Pinguins gezien. Hierna zijn we op zoek gegaan naar wilde Kiwi’s. Zelfs sommige Nieuw Zeelanders zelf hebben nog nooit een kiwi gezien, waaronder Emily, omdat ze tijdens de nacht actief zijn en vaak verstopt zijn in de bosjes. Wij gingen midden in de nacht naar de meest afgelegen plek die we konden vinden en zijn daar in het donker op de grond gaan zitten, luisteren. Na een tijdje hoorde we geritsel steeds dichter bij komen. Toen het erg dichtbij was, deden we de zaklamp aan en schenen naar het geluid. En jaa hoor! Een super grote kiwi, midden op het pad. Haha. Hij keek een beetje verbaasd maar ging daarna rustig door met lopen en na een paar minuten liep hij weer de bosjes in, haha echt super dat we er een hebben gevonden! Hij was veel groter dan ik had verwacht, en niet zo slim. Hij was groter dan een kip en donker bruin. Iedereen was helemaal blij, dus liepen we weer langzaam terug naar ons hostel, om nog even te kunnen slapen voor we de ferry weer terug moesten nemen.

De laatste volgende ochtend hebben we nog over het eiland gelopen, de mooie stranden gezien en de beste fish and chips ooit gegeten! Toen moesten de ferry weer terug nemen naar Invercargill, waar de bus al op ons stond te wachten. De bus bracht ons weer terug naar Queenstown, Base, waar onderweg op de meest steile weg in Queenstown onze remmen stopten met werken haha. Waar we een drankje wilden doen voor we lekker op bed gingen, maar het was erg gezellig in de bar en de clubs daarna haha, dus werd het toch een lange avond! De volgende dag had ik de ergste hangover ooit, en ben ik bijna de hele dag in bed blijven liggen voor ik naar de anderen in de pub: Pog Mahones ging. Ze waren allemaal rugby aan het kijken, dus hebben we daar gegeten. Deze nacht is de laatste nacht in Base die Stray voor ons kon boeken, omdat het hostel helemaal vol geboekt is door Chinees Oud&Nieuw. Mark en Sophia hadden al een andere accommodatie geboekt ivm Valtentijnsdag, maar ik en Nick hadden niks anders geboekt dus moesten wij nu wat verzinnen. Alle hostel en zelfs hotels waren volgeboekt! Dus als laatste optie hebben we een tent gehuurd en zijn we gaan camperen op Qbox voor drie nachten! We hebben ook slaapzakken en matjes gehuurd, aangezien we beiden niks mee hadden gebracht om te camperen. Maar het hielp beide niet tegen de harde grond en de kou s’nachts.

De volgende dag gingen we met z’n vieren raften! We hadden afgesproken in Pog Mahones om in de ochtend te ontbijten en rugby te kijken voor we met z’n allen naar het raft centrum gingen. Vanaf hier werden we naar een ander centrum gebracht waar we onze wetsuits en helm enzo kregen en vanaf hier moesten we nog met een andere bus een half uur over een super gevaarlijke route rijden, met de afgrond naast ons. Eenmaal aangekomen bij de Shotover River werden we in groepen verdeeld en werd er een raft toegewezen. We zaten met z’n 8e in een raft, waarvan een begeleider is die verteld ons wat we moeten doen. Zoals vooruit, achteruit, harder, maar ook in de boot duiken! Onderweg hadden we veel kleine stroomversnellingen om te oefenen voordat de grote kwamen. Raften word in verschillende graad rivieren gedaan, van 1 tot 5, deze was 4/5 omdat er grote stroomversnellingen in zit en een paar watervallen waar we vanaf moesten. Ook was er een tunnel waar we doorheen zijn gegaan. Bij de rustige stukken sprongen we uit de boot om op de rivier te drijven die ons vooruit duwden. Het was echt ontzettend gaaf, een paar waren zelfs een paar keer bijna uit de boot gevallen haha. We hebben stukken gefilmd op de Go Pro, die komen nog. We hebben een paar uur geraft, en bij terugkomst bij het centrum konden we even lekker de sauna in voor we weer terug werden gebracht naar de stad. Daar zijn we met z’n vieren wezen uiteten bij de Mexicaan, een perfecte afsluiter voor een super dag.

De volgende dag spraken we weer met z’n allen af in Pog Mahones, maar vandaag ging iedereen wat anders doen. Sam moest werken, Mark en Sophia gingen canyoning, Nick ging bungy jumpen van een klif en ik ging paardrijden. Ik had een tour geboekt waarbij je door stukken rijd waar de Lord of the Rings is opgenomen, daarbij is een tourgids die van alles verteld over het filmen en leuke anekdotes. Het was in een gebied genaamd Paradise, en dat was het echt! Schitterende omgeving met mooie paarden. We begonnen de rit door Lothlorien, het elvenbos waar verschillende scenes waren gefilmd. Verderop reden we naar de Dart River, dit is Isengard in de film. Waar overigens ook X men is opgenomen en in de bossen waar we daarna doorheen reden was Lovely Bones en de Hobbit opgenomen. We reden ook door een stuk bos waar aan het einde van de eerste film Borimir was vermoord door de Orks. Hierbij vertelde ze ook hoe de Orks en Uruk Hai waren gemaakt en hoe alles gefilmd was. S’avonds heb ik de film gekeken en herkende alles, het was precies zoals ik had gezien, echt heel leuk! Maar nu kijk ik wel anders naar de film, door een paar feiten die ze vertelde haha. Maar voor ik de film had gezien zijn we nog met z’n vieren wezen uiteten als afscheid van Queenstown, en zijn we gaan frisbee golfen haha. Heel gezellig, de laatste dag in Queenstown. Morgen nemen we de bus terug naar het Noorden.