STRAY#4

2 maart 2015 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 17 Februari verlieten we Queenstown, met een nieuwe chauffeur, Nats. We reden vandaag vanaf Queenstown naar Mount Cook via een super mooie weg door de bergen en langs felblauwe meren. Hier verbleven we in een hostel wat een hotel was, dat uitkijkt op Mount Cook. Het was nog heerlijk weer, dus heel raar om sneeuw bovenop de berg te zien. Hier konden we verschillende wandelingen maken door het Nationaal Park van Mount Cook of een speciale Glacier Tour doen. Mijn vader en tante hadden deze gedaan en vonden het geweldig, dus wilde ik het ook graag zien. We reden met de bus naar de Tasman Glacier, waar we wandelden naar het ijswater. Dit is grijs water van de gesmolten gletsjer met grond erdoorheen, waar ijsrotsen op drijven. Hier gingen we met een klein bootje het water op om dichterbij de ijsrotsen en gletsjer te komen. Dit was erg gaaf om te zien, de enorme ijsblokken in het water wat afgebroken is van de enorme gletsjer. Wanneer een ijsblok afbreekt, is het ijs felblauw maar als het meer blootgesteld word aan de zon veranderd het in wit/doorzichtig. Wanneer we dichterbij kwamen zag je dat het ijs heel snel aan het ontdooien is en er stukken afbreken. Na een rondje over het ijswater zijn we terug gegaan naar ons hostel waar we wat hebben gegeten in het restaurant en daarna met z’n vieren een film in onze kamer keken.

De volgende dag reden we vanaf Mount Cook naar Rangitata, onderweg hebben we een spel dat we spelen, bedacht door Nats. We moeten een Boat, Float en een Goat vinden in deze volgorde en wie het als eerste vind wint. Maar we zijn allemaal nogal competitief, waardoor we de woorden door de bus schreeuwden terwijl iedereen sliep haha. Nu kan ik niet meer normaal rijden zonder deze woorden te zeggen haha. Onderweg stopten we waar we konden paardrijden, daar ben ik met Sophia en Inge gaan rijden door het bos en kleine riviertjes. Heel leuk, waarna we door de begeleidster naar ons hostel werden gebracht. Dit is een hostel in de middle of nowhere, die ze gebruiken sinds de aardbeving in Christchurch en niet meer in de stad blijven. Het is een erg leuk hostel dat normaal gesproken wordt gebruikt als raft centrum, alleen Stray blijft hier slapen. We hadden hier kamers met drie driedubbele bunkbedden haha, waar mensen tegen het plafond aan sliepen. S’avonds hebben we een barbecue met z’n allen gehad omdat dit een soort afscheid was, aangezien we terug naar het Noorden gaan, het einde van de reis.

De volgende dag zijn we naar het vliegveld van Christchurch gereden om mensen af te zetten en nieuwe mensen op te halen. We zijn verder niet de stad in gegaan omdat er weinig te doen is sinds de aardbeving. Hierna zijn we doorgereden naar Kaikoura, deze plaats is bekend vanwege alle marine wildlife dat er te zien is. Wij konden hier ook veel activiteiten doen zoals whale watching, vissen, albatros encounter en met dolfijnen en met zeeleeuwen zwemmen. Vandaag konden we walvissen gaan zoeken en gaan vissen. Ik ben met een paar anderen gaan whale watchen, waarbij we op een boot gingen die uit ging om walvissen te gaan zoeken. De walvissen die hier te zien zijn zijn: Sperm Whales oftewel een potvis, ook wel bekend van Pinokkio. Dit zijn de grootste walvissen met tanden en kunnen wel 20 meter lang worden, waar hun hoofd al een-derde van is. We gingen op de boot, waar het personeel met een onderwater microfoon de walvis zocht en daar naartoe vaart. We hoefden niet lang te wachten tot er en enorme walvis boven water kwam! Ze komen eens in de ongeveer 90 minuten boven water om adem te halen voor een paar minuten voor ze weer onderwater duiken. Dus we hadden even de tijd om hem te bekijken en foto’s te maken. Maar wat je op de foto ziet is maar een-derde van de hele walvis, zijn hoofd en staart zijn onderwater, maar als je de boot ernaast ziet is die al even groot als maar een-derde van de walvis. De walvis moet echt enorm zijn geweest! Na een paar minuten liet iemand van de boot weten dat hij weer onderwater ging duiken en we onze camera’s klaar moesten hebben voor de foto. Ik heb een filmpje gemaakt, echt super! Nadat we de walvis goed hebben kunnen bekijken zijn we verder gaan varen en kwamen we een enorme groep dolfijnen tegen! Dit waren ongeveer 200 Dusky dolfijnen bij elkaar, dit is een erg speelse dolfijn die bekend staat om zijn acrobatiek haha. Op de foto’s kun je ze salto’s zien maken en andere sprongen uit het water. Toen we dichterbij kwamen gingen ze allemaal mee zwemmen met de boot en konden we ze goed bekijken. Dit zijn de dolfijnen waar ik morgen mee ga zwemmen! Haha, ik kan niet wachten nu ik heb gezien hoe speels ze zijn en met hoeveel ze rond zwemmen. Na een half uur bij de dolfijnen zijn we terug gevaren naar de kust, waar we nog een paar zeeleeuwen tegen kwamen. Eenmaal terug zijn we in het hostel wezen wachten op de mensen die waren gaan vissen, die hadden een hele maaltijd mee terug genomen!

Vandaag was het zover! Vier uur s’ochtends zijn we opgestaan om met dolfijnen te gaan zwemmen. Ik ging met Sophia en de anderen van de bus naar het centrum waar we onze wetsuits kregen en uitleg kregen over de dolfijnen en wat er gaat gebeuren. Als je in het water ligt tussen de dolfijnen moet je de aandacht van de dolfijnen proberen te krijgen, dit kan je doen door geluid te maken of naar beneden te zwemmen/duiken. Toen we eenmaal op de boot zaten, met zonsopkomst zagen we de grote groep dolfijnen al in de verte. We vaarden er zo dicht mogelijk naartoe om tussen de dolfijnen het water in te springen. Eenmaal in het water, zwommen er honderden dolfijnen om me heen! Overal waar ik keek zag ik dolfijnen, links, rechts, onder me. Het was echt geweldig! Allemaal even nieuwsgierig, om even te komen kijken. Maar om hun aandacht vast te houden moesten we geluid maken, dus ik was dolfijn geluiden aan het maken en om me heen hoorde ik iedereen neuriën en gekke geluiden maken haha. Ook naar beneden zwemmen hielp, en als je de aandacht van een dolfijn hebt en hij kijkt je aan, dan moet je rond gaan zwemmen dan gaat hij steeds sneller om je heen zwemmen haha. Het was super gaaf om te doen! Na een paar uur op het water te zijn geweest gingen we op de terug weg nog langs een zeeleeuwen rots en toen terug naar de kade. De Stray bus haalde ons op bij het centrum met de rest van de mensen uit de bus, en reden we in een keer door naar Picton om de ferry naar het Noorder eiland te nemen. Tijdens deze ferrytocht van drie uur heb ik maar geslapen, aangezien ik zo vroeg op was. Eenmaal op het Noordereiland, in Wellington gingen we naar ons hostel, Base. S’avonds zijn we nog met z’n vieren wezen uiteten, aangezien het de laatste avond samen is! Mark en Sophia gaan morgen verder met de Stray bus, omdat ze hun vliegticket naar huis over een paar dagen hebben vanaf Auckland. Ik en Nick blijven nog een paar dagen in Wellington voor wij naar Auckland gaan.

In Wellington zijn we nog een keer naar het Nationaal Museum geweest, Te Papa, voor dingen die we de eerste keer niet hadden gezien en zijn we daarna naar de Beehive geweest. Dit is het parlements gebouw van Nieuw Zeeland, hier hebben we een rondleiding gehad. De volgende dag zijn we Mount Victoria opgelopen, voor een super uitzicht over de stad. En we zijn met de cable car de andere berg opgegaan om daar door de Botanical Gardens te lopen. Nu hebben we alles gezien in Wellington, en hebben we het goed afgesloten met een drankje.

De 24e moesten we vroeg opstaan om met de bus vanaf Wellington in een keer door te rijden naar Auckland. We hadden drie stops onderweg en waren binnen 9 uur weer terug in Auckland, waar de tour begon. Ik ging met Nick naar The Attic, een kleiner hostel in de stad. Hier hadden we tijd om weer bij te komen van al het reizen en ben ik naar de kapper geweest en naar de winkels. Vrijdag de 27e ben ik met Nick en Inge naar de dierentuin geweest, hier konden we nog gezellig bijkletsen voordat ik aan het eind van de middag de bus pakte naar mijn oom en tante in Waipu. Hier ben ik het weekend geweest om mijn verhalen te vertellen en hebben we boodschappen gedaan en voorbereidingen gemaakt voor de markt. Op zondag zijn we nog naar het strand geweest, voor we afscheid namen op maandag ochtend toen ik de bus weer nam terug naar Auckland. Hier had ik nog twee dagen in The Attic met Nick voor ik woensdag weer naar Australië zou vliegen. Ik wilde nog graag een mooie souvenir voor mijn geweldige tijd hier in Nieuw Zeeland hebben, en ik kon geen betere manier bedenken dan een traditionele Nieuw Zeelandse/Maori tatoeage te nemen! Op maandag heb ik een afspraak gemaakt voor dezelfde dag en heb ik een Te Moko Silver Fern laten zetten. Nu heb ik een souvenir die mij voor altijd herinnert aan Nieuw Zeeland en alle dingen die ik hier heb meegemaakt!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacqueline:
    11 april 2015
    jeetje Jamie wat heb jij weer onwijs veel gave dingen gedaan en gezien!
    Wat leuk om dat allemaal te lezen! Ik hoef niet te zeggen dat je moet genieten, want dat doe je met volle teugen hihi.
    Liefs van ons x
  2. Cooc en Rem:
    25 april 2015
    O, wat schitterend Jamie!
    Je kunt onderhand een reisbundel uitgeven....
    Wij zijn op 't ogenblik bezig om een ticket te regelen naar NZ.
    En met jouw verhalen en foto's hebben we helemaal zin om al op weg te gaan. Bedankt dat je ons zo op de hoogte houdt met je mooie avonturen....We missen je hier, maar begrijpen dat je je daar helemaal in je hum voelt hoor.
    Heel veel liefs van ons!