STRAY#2

9 februari 2015 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

De ferry naar het Zuidereiland duurde ongeveer 3 uur en bracht ons van Wellington naar Picton. Dit is een klein dorp, waar we een nacht bleven voor we weer op de bus stapten. In Picton hebben we een wandeling gemaakt naar een baai verderop, met goed uitzicht over de haven. Onderweg waren ontzettend veel cicaden. In Picton hadden we een leuk hostel, The Villa, die dicht bij het centrum lag. Hier zijn we wezen uiteten en hebben we daarna kaartspelletjes gespeeld in de tuin van het hostel. De volgende dag werden we opgehaald door een nieuwe Stray bus, met een nieuwe chauffeur, Bluey. Bluey is een Maori die surfinstructeur was in Raglan en nu nieuw is op de bus. Onderweg naar Abel Tasman reden we door de wijngaarden, waar we stopten voor een wijn proeverij. Daarna stopten we nog even in Nelson voor we doorreden naar Abel Tasman. Abel Tasman is een nationaal park, waar we midden in de natuur een lodge hadden. Hier hadden we twee nachten, waarvan we de eerste met z’n allen een barbecue hadden. De dag erna hadden we tijd voor verschillende activiteiten maar was het weer helaas niet zo goed, dus zijn we een stuk gaan lopen en over het strand weer terug, in de middag werd het heerlijk weer dus was het de moeite waard. S’avonds zijn we met z’n allen naar het strand gegaan en daarna nog een openhaard aangestoken in de lodge, waar iedereen smores maakte. In de ochtend gingen we weer door.

Vanaf Abel Tasman zijn we langs Seal Rock gereden, waar we zeeleeuwen hebben gespot en daarna een lange rit hadden naar Westport. Dit was een klein dorp waar we alleen maar waren om te overnachten. Een jongen uit de bus had Hongaarse stew gemaakt voor ons en s’avonds hebben we met z’n allen spelletjes gespeeld. De volgende dag regende het en zijn we naar de Pancake rocks gegaan, dit zijn rotsen met veel verschillende laagjes. Vanaf hier kon je de bone carving activiteit doen, wat ik met drie anderen ben gaan doen. De rest van de mensen moesten in het café langs de weg wachten, terwijl Bluey ons naar de workshop bracht. Hier konden we een template uitkiezen en deze uit een stuk bot zagen en schuren tot het een mooie ketting werd. Dit duurde nogal lang en Bluey was erg geïnteresseerd dus bleef hij een paar uur kijken, vergeten dat hij de rest van de mensen van de bus bij een wegrestaurant had afgezet en hij alle bagage en spullen in de bus had meegenomen. Nadat Bluey weg was gegaan, zijn wij nog een tijdje gebleven en had de workshop begeleidster ons naar de bus gebracht, die nu in Greymouth was. Toen wij aankwamen bleek dat iedereen in de bus heel de dag in het wegrestaurant had gewacht op Bluey en toen hij eindelijk aankwam, ze naar het ziekenhuis moesten voor iemand en daar de rest van de dag hebben gewacht. Terwijl wij onze workshop aan het doen waren hahah. Toen wij eindelijk weer in de bus terug waren reden we door naar Franz Jozef, deze stad is bekend voor de 12 km lange Franz Jozef gletsjer in de bergen. Hier blijven we twee nachten, zodat we een dag op de gletsjer kunnen doorbrengen. Het regende nog steeds en zijn we met z’n allen maar in de grootste hot tub van Nieuw Zeeland gesprongen. Na het opwarmen zijn we in het restaurant van het hostel gaan eten en een drankje wezen doen in de bar. Dit was erg gezellig, we waren allemaal aardig dronken voor we in bed gingen en op de kamer was iedereen nog aan het feesten. Waarbij we elkaar uit de bunkbedden trokken en op de grond sliepen haha.

De volgende dag hadden we een activiteit geboekt, met een helikopter de gletsjer op en daar een rondleiding door het ijs krijgen, de Ice Explorer. Maar in de ochtend regende het en liepen we naar het centrum om te vragen of het door ging, maar helaas was het al voor de 4e keer deze week gecanceld. In plaats van deze excursie zijn we maar naar de hot pools gegaan, hier waren drie baden met opgewarmd gletsjer water. Een bad van 36 graden, een van 38 graden en een bad van 40 graden. Hier hebben we lekker in het water gelegen heel de dag voor we weer terug gingen naar het hostel om te eten en een drank spelletje te spelen, spoons. Hierna zijn we naar de bar geweest om uit te gaan. Toen we terug kwamen in het hostel hebben we nog een keer spoons gespeeld, voor iedereen in slaap viel in de tv kamer haha.

De volgende dag reden we weer verder, door Fox Glacier, naar Wanaka, dit was zoals Bluey altijd zegt: 31 minutes haha. Dit is een stadje aan een mooi meer tussen de bergen. Hier hebben een aantal mensen geskydived, terwijl ik met Nick en Sam naar een pub ben geweest en wat hebben gegeten en gedronken. Verder was hier niet veel te doen.

De volgende dag reden we van Wanaka naar Queenstown, onderweg verteld Bluey onzinnige feiten uit een boekje, gevolgd door: Just a bit of knowledge for ya. Haha. Onderweg stopten we bij de Shotover River. Dit is een bekende rivier in Queenstown, waar de eerste bungy jump ter wereld te vinden is, de Kawarau Bungy en de hoogste bungy in de wereld, de Nevis Bungy. Er waren een paar mensen in de bus die wilde gaan bungy jumpen dus hebben we hier een stop gemaakt om hun te zien springen. Toen iedereen had gesprongen zijn we doorgereden naar Queenstown om in te checken in Base, onderweg moesten we omkeren omdat we iemand waren vergeten haha. Hier ben ik weer met Nick, Sophia en Mark uitgestapt om langer in Queenstown te kunnen blijven. Bijna iedereen in de bus stapte hier uit, dus hadden we s’avonds een afscheidsfeestje met iedereen in de bus en Bluey. We zijn eerst met z’n allen wezen uiteten bij Winnies en daarna een kroegentocht door Queenstown gedaan, in onder andere BarUp, Vinyl en Buffalo.

De volgende ochtend zijn we gaan ontbijten in een restaurant aan het water, met een schitterend uitzicht op het meer en de bergen. Queenstown is echt super mooi! Hierna hebben we rond de stad gelopen om de rest te bekijken en hebben we een wereldberoemde Ferburger gegeten! S’avonds was Angela, een kiwi uit de bus jarig, dus hebben we een feestje gemaakt op het strand. De volgende dag was David jarig en hadden we weer een verjaardag op het strand haha. We blijven nog een paar dagen in Queenstown voor we weer verder gaan met de Stray tour.

1. Cooc en Rem:
    6 april 2015
    Hoi Jamie,
    Leuk reisverhaal weer en kennelijk geniet je er nog steeds van! Tja reizen gaat noooooooit vervelen hoor. Je hebt ook aanleg om sieraden te maken zie ik....mooi design!
    Groetjes weer,
    Cooc & Rem
  2. Dory & Fred:
    6 april 2015
    Leuke foto's, zien er soms heel bekend uit!
    Groetjes van ons.