Roadtrip: East Coast #1

14 november 2014 - Beerwah, Australië

Mijn laatste reisblog is alweer even geleden maar nu heb ik eindelijk weer tijd en een computer om alles op te schrijven. Ik heb in de tussentijd heel veel gedaan en nog veel meer gezien!

7 November was mijn laatste dag op mijn stage en heb ik een super goede review gekregen en een leuk afscheidsfeestje van mijn collega's! Iedereen had Nederlandse hapjes meegenomen, zoals stroopwafels, speculaas, boterhammen met hagelslag etc. De tafel stond vol met eten en was echt super gezellig. Deze avond kwam Ramon ook gelijk aan in Sydney en heb ik hem van het vliegveld afgehaald, samen met twee vriendinnen die terug kwamen naar Sydney. Zij hadden alleen geen hostel kunnen boeken, dus hebben ze bij ons op de kamer op de grond geslapen haha.

Dit weekend bleven we nog in Sydney en heb ik Ramon vanalles laten zien, Manly, de stad, de dierentuin etc. Op maandag hebben we de campervan opgehaald en kon het avontuur beginnen! We zijn gelijk gaan rijden en zijn we naar de Blue Mountains geweest, hier zijn we even snel langs The Three Sisters geweest en zijn we daarna doorgereden naar de Jenolan caves. Hier zijn twaalf grotten in een grote berg te bezichtigen met een tourguide, dit hebben wij gedaan in de Chiffley cave. Buiten de berg is de Blue Lake, die zo blauw is door de limestone die in de grotten te vinden zijn. Na de tour van een uur zijn we terug uit de Blue Mountains gereden, waar we uren door de bergen hebben gereden met allemaal wallabies langs de weg en mist in de bergen. S'avonds hebben we doorgereden tot Lake Macquarie, de grootste zoutwater lagoon in Australie en hebben we daar aan het meer de campervan neergezet en gaan slapen.

De tweede dag hebben we eigenlijk heel de dag gereden omdat we naar Byron Bay wilden gaan, dit was ongeveer 9 uur rijden. Onderweg hebben we gewisseld en ben ik ook een paar uur gaan rijden, in het begin even wennen maar ik vond het super leuk. Ook wel makkelijk dat we een automaat hadden haha. S'avonds zijn we net voor Byron Bay een camping opgegaan, zodat we de volgende dag Byron Bay in konden gaan. In Byron Bay stonden we op een camping recht aan het strand. Hier hebben we het dorp bekeken en over het strand gewandeld, het is echt veel kleiner dan ik had voorgesteld. Byron Bay is een hippie dorp wat ook bekend staat om het surfen. We zijn ook gelijk even een reisbureau ingegaan om al onze tours vast te boeken en een planning te maken, aangezien we maar drie weken hadden om de hele oostkust te zien. Nu hebben we een planning en kunnen we uitkijken naar wat we allemaal gaan doen! Bij het boeken hadden we ook een gratis tour gekregen in Byron Bay. Hier gingen we de volgende dag kayakken op de zee! Maar eerst gingen we Byron Bay zelf nog bekijken, we zijn naar de vuurtoren gelopen wat ook het meest Oostelijke punt van Australie is.

De volgende dag gingen we dus kayakken, dit was zooo gaaf haha. Voordat we het water in gingen maakten ze nog grapjes over haaien, aangezien twee weken hiervoor een man was doodgegaan bij een sharkattack van een Great White. Dus pas een beetje op ;) Met een groep gingen we vanaf het strand de zee op kayakken waarbij je eerst door de golven heen moet, dit was zoo leuk. Eenmaal op zee was het water rustig en gingen we wildlife zoeken. In het water zag je echt grote kwallen rondzwemmen en er waren op sommige plaatsen veel vogels boven het water, dus gingen we daarop af. Hier zagen we allemaal dolfijnen boven water komen! In Byron Bay komen alle moeder dolfijnen om hun jongen groot te brengen, dus zijn er altijd veel dolfijnen te zien. De jonge dolfijnen zijn heel nieuwschierig en kwamen heel dichtbij onze kayaks! Dit was ontzettend gaaf om te zien. Toen we er weer uitgingen moesten we weer over de golven heen, alleen gaat het eruit gaan een stuk sneller. We moesten gaan kayaksurfen over de golven haha, ook erg leuk waarbij we bijna verticaal in het water kwamen op de golf. Alleen kwam niemand droog aan op het strand haha. Eenmaal op het strand hadden we nog lekker timtams met zn allen! Na het kayakken hebben we nog even illegaal ergens gedouched en gingen we weer verder reizen, naar Surfers Paradise. Surfers Paradise ligt in de Gold Coast, dit is precies zoals de naam al aangeeft een paradijs voor surfers, het strand is echt super lang en heel erg mooi! De stad heeft echt een mooie skyline met allemaal hoge gebouwen en is echt een toeristische trekpleister. Helaas was het weer niet zo goed toen wij er waren, dus konden we het water niet in. Dan blijft er nog weinig van de stad over vind ik. Er was een grote spelletjes hal en veel winkels en restauranten, maar we vonden het niet echt een leuke sfeer hebben dus zijn we na deze dag weer verder gegaan. Brisbane was te ver rijden voor de avond dus zijn we naar een National park gegaan om daar te gaan slapen. Alleen bleek dit ook wel erg ver te zijn... We hebben uren door de bergen gereden, in het donker en de mist naar een camping zoeken. Die we niet konden vinden haha, dus zijn we uiteindelijk maar wild gaan camperen op een parkeerplaats.

De volgende dag werden we dus in het National Park, Springbrook, wakker. Hier hebben we ontbeten in het regenwoud met alle geluiden van kikkers en vogels om ons heen en salamanders liepen om ons heen, echt super gaaf. Hier hebben we wat rond gereden om naar verschillende watervallen te gaan en wat door het regenwoud gelopen. Later zijn we nog naar Natural Bridge gegaan, wat super mooi was. Na een dag in het regenwoud te zijn geweest gingen we weer naar de stad toe. Nu gingen we naar Brisbane! Brisbane ziet er heel mooi uit, mooie skyline met allemaal snelweg bruggen, aangezien Brisbane aan een rivier ligt. Er is geen strand in Brisbane dus hebben ze een lagoon gebouwd met een nepstrand in het midden van de stad. Hier was veel afgezet door de politie dus moesten we veel omrijden om bij de South Bank te komen. Eenmaal daar hebben we lekker gezwommen in de lagoon en bij een van de vele bbq's in een park gebarbecued. S'avonds was er veel te doen en te zien in de stad, maar wederom erg veel politie en allemaal mensen liepen er onder begeleiding. Dus vroegen we aan iemand waarom dit allemaal was, bleek dat de G20 nu plaats vond en alle politieke hoofden vanuit de hele wereld er waren, zoals Obama. Daarom was de hele stad verlicht in mooie kleuren en veel andere dingen te zien. Maar alles was dus ook volgeboekt dus gingen we die avond weer verder rijden naar een camping waar plek was, in de buurt van de Australia Zoo! Hier hebben we bijna om de hoek geslapen, in Beerwah zodat we de volgende dag optijd in de dierentuin konden zijn!

1. Fam de bruin:
    12 december 2014
    Fijn dat jullie mooie reis hebben kunnen maken samen. Heel veel succes met de rest van je avontuur

Liefs martijn suus hidde en jurre
  2. Sabine:
    12 december 2014
    Heel leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben. Wat een mooie foto's ook.
    Geniet van alles wat je nog gaat doen daar.

X
  3. Ramon:
    12 december 2014
    Was echt gaaf, wil terug!!:P