Roadtrip: East Coast #3

1 december 2014 - Cairns, Australië

Zaterdag 22 November kwamen we aan in Airlie Beach, dit is een super leuk stadje aan het water, waar alle boten vertrekken naar Whitsundays. En natuurlijk gaan wij daar ook heen! Zondag zijn we op de boot gestapt, we hadden een zeilboot uitgekozen voor drie dagen, twee nachten, waarop we veel kunnen snorkelen. Op de boot konden we heerlijk zonnen en uiteraard snorkelen, waarbij we super veel mooi gekleurde visjes hebben gezien. Het hoogtepunt van de reis was de stop op Whitehaven Beach, een van de witste stranden ter wereld, omdat het zand uit 99% puur silica bestaat. Hier hebben we lekker over het strand gelopen, dat piept als je erover loopt. En in het water afgekoeld, wel uitkijken voor dodelijke kwallen, haaien en stingrays, die bijna tot aan je voeten naar het strand zwemmen! Heel gaaf om zo dichtbij te zien. S'avonds hebben we naar de zonsondergang gekeken op een onbewoond eiland in de Whitsundays, met hele mooie kleuren bij ondergaan in het water.

Bij terugkomst in Airlie Beach zijn we daar nog een dag extra gebleven omdat het zo gezellig was. De 26e zijn we naar Cairns gereden waar het zoo ontzettend anders is. Onderweg kom je al veel verschillende klimaten en omgevingen tegen. Hoe verder we omhoog gingen, richting Cairns, hoe tropischer het klimaat werd. Met ook hele droge bossen/vlaktes onderweg, waarbij zelfs alle rivieren droog stonden. Het was het einde van het droogseizoen en elk moment kon het regenseizoen beginnen. In Cairns was het al een stuk vochtiger, hier is echt een tropisch klimaat. Een heel groot verschil met Sydney, waar je mooie stranden heb maar wel moet uitkijken voor haaien, en je overal ibissen, kaketoes en regenboog lori's tegenkomt. Cairns heeft daarentegen geen mooie stranden, maar meer modderbanken waar je moet oppassen voor krokodillen en je overal pelikanen, grielen en s'avonds wel honderden vliegende honden ziet.

Cairns zelf is net een dorp, maar er zijn super veel dingen buiten Cairns om te doen. Het gebied staat bekend om de regenwouden, mangrovebossen en natuurlijk het Great Barrier Reef. De eerste dag in Cairns zijn wij naar Daintree Rainforest gegaan, waar we natuurlijk krokodillen wilden zien. Dus zijn we op een krokodillen cruise gegaan, over de Daintree River. Maar door het warme weer en hoge waterstand waren er nog geen krokodillen gespot deze dag en hadden we een kleine kans om ze te zien. Des te blijer waren wij toen we er eentje zagen zwemmen! Heel gaaf om een krokodil in het wild te zien! Hierna zijn we het regenwoud ingegaan, op een speciaal pad door het regenwoud dat ook de boomtoppen inging. Heel mooi om van de verschillende hoogtes het regenwoud te zien. Hier was ook de mogelijkheid dat we een Cassowaris tegen zouden komen, maar deze zijn zo zeldzaam dat we hem helaas niet hebben gezien.

Zaterdag hadden we een volgende tour geboekt, dit was Uncle Brian's tour en deze gaat door de Tablelands, met een kleine bus en een gestoorde reisleidster haha. De eerste stop was Babinda Boulders, hier zijn grote stenen in het water waar het water doorheen raast. Daarnaast was een meer in het regenwoud, waar we hebben gezwommen en van de stenen afgesprongen. Na morning tea gingen we in de bus verder naar Josephine Falls. Dit was een waterval, waar we vanaf konden glijden! Haha hier hebben we uren vanaf gegleden, in de regen, waardoor de rotsen nog gladder werden. Heel leuk! Hierna hebben we ergens geluncht en zijn we doorgegaan naar Millaa Millaa Falls. Dit is een beroemde waterval, waar ook wel de reclames van herbal essence worden opgenomen, met een hairflick. Daarna zijn we naar een magische boom gegaan, haha de Curtain Fig Tree. Dit is een wurgfijg, die parasiteert op een boom en uiteindelijk de boom dood en zijn eigen wortels in de grond steekt. Bij deze boom zie je alle wortels van boven komen, lijkt op een curtain. Deze boom is ook inspiratie geweest voor de bomen in de film van Avatar. Hierna zijn we naar een Platypus Pool gegaan, waar ik een vogelbekdier in het wild heb gezien! Super gaaf, een goede afsluiting voor de lange dag.

De volgende dag zijn we op een boottocht gegaan, om te gaan duiken in het Great Barrier Reef! We hebben we gedoken in Michaelmas Cay, Ramon met een groep voor de introductie duik en ik met andere gecertificeerde duikers. Hier heb ik Nemo gezien en een paar van zijn vrienden en grote schelpen/mossels. Bij de volgende bestemming, Paradise Reef heb ik nog een duik genomen en is Ramon gaan snorkelen. Na het duiken ben ik met Ramon mee gaan snorkelen en hebben we een Sea Turtle gezien! Dat was zooo gaaf, we hebben een paar minuten met de schilpad gezwommen, waarna we weer terug naar de boot gingen. S'avonds zijn we in Cairns nog wezen uiteten, want de volgende dag ging Ramon weg.

1 December hebben we mijn spullen in een hostel gedropt en hebben we de campervan weggebracht. Daarna een taxi genomen naar het vliegveld, waarvan Ramon verder ging naar Bangkok. Na het afscheid ben ik weer naar mijn hostel gegaan

1. Cooc en Rem:
    20 december 2014
    Hoi Jamie...
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Maak er een gezellige dag van ...maar dat zal vast wel lukken.
    Veel liefs van ons.
  2. Petra en Ludo:
    20 december 2014
    Hoi Jamie,
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Veel plezier de komende weken als je vader komt.
    Hele fijne Feestdagen en tot gauw. We zorgen dat we op het vliegveld staan 15 January.

Groetjes Peep en Luud